Stopień wodny Lubiąż
Dziś w Urzędzie Wojewódzkim we
Wrocławiu Prezes Wód Polskich Przemysław Daca podpisał umowę na zaprojektowanie
nowego stopnia wodnego Lubiąż na Odrze. W uroczystości wzięli udział między
innymi Marek Gróbarczyk – Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej,
Paweł Hreniak – Wojewoda Dolnośląski oraz m.in. przedstawiciele samorządu
powiatowego Janusz Dziarski – Starosta Wołowski oraz Zbigniew Posacki – członek
Zarządu. Zakres inwestycji obejmie przede
wszystkim budowę nowego stopnia wodnego o konstrukcji modułowej, który ma na
celu ochronę przeciwpowodziową, powstrzymanie procesów erozyjnych w korycie
rzeki, poprawę stosunków wodnych i gruntowo-wodnych, produkcję ekologicznej
energii elektrycznej oraz poprawę warunków żeglugowych do klasy Va drogi
wodnej. W ramach obiektu mają powstać między innymi minimum czteroprzęsłowy
jaz, dwukomorowa śluza żeglugowa, przepławka dla ryb oraz elektrownia wodna. W wyniku postępowania przetargowego
do realizacji wyłoniono konsorcjum złożone z firm DHV Hydroprojekt Sp. z o.o. z
Warszawy - jako lider - wraz z partnerami Energoprojekt Warszawa SA i
Hydroprojekt Wrocław Sp. z o.o., które zaoferowały za wykonanie prac ponad 13
mln złotych. Obecny rząd systematycznie
realizuje zapowiedzi rozwoju dróg śródlądowych i rozwoju retencji,
renaturyzacji oraz inwestycji na rzece Odrze. "Zakładamy, że inwestycja w
Lubiążu zostanie zrealizowana zgodnie z perspektywami unijnego budżetu w ciągu
najbliższych 7 lat" - zaznaczał Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki
Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zasadniczym celem budowy stopnia
wodnego Lubiąż jest zahamowanie procesów erozji w korycie rzeki Odry poniżej
stopnia wodnego w Malczycach. Postępująca erozja denna powoduje obniżenie
zwierciadła wody w rzece, bezpośrednio poniżej stopnia w Malczycach, sięgając
aż do Ścinawy i przesuszenie terenów przyległych do rzeki. Projektowany stopień wodny Lubiąż
umożliwi także zabezpieczenie stopnia wodnego w Malczycach przed podmywaniem i
utratą stateczności; przywrócenie pierwotnych poziomów wód gruntowych;
zapobieżenie przesuszaniu się przyległych terenów (w szczególności ochroni lasy
łęgowe); powstrzymanie procesów erozyjnych w korycie rzeki poniżej stopnia;
produkcję energii elektrycznej przez elektrownię wodną zlokalizowaną przy
stopniu; przywrócenie parametrów szlaku żeglugowego. "Dla mieszkańców Lubiąża to
także szansa na rozwój turystyki i rekreacji na rzece Odrze" - uważa
Zbigniew Posacki. Od wykonawcy projektu oczekuje
się zrealizowania zamówienia w terminie 43 miesięcy od daty podpisania umowy.
To oznacza, że prace projektowe wykonawca powinien zakończyć najpóźniej do
końca I kwartału 2023 roku. Koszt budowy szacowany jest na ponad 400 mln
złotych, a koniec budowy planowany jest na 2027 rok.
Wyszukaj
Kalendarz
3819215