Gmina przejęła tereny po dawnej linii kolejowej z Lubiąża do Wołowa
Wraz z końcem marca, w wyniku podpisanej umowy między PKP a Gminą Wołów, nastąpiło przeniesienie praw użytkowania wieczystego wraz z prawem własności nieruchomości po zlikwidowanej linii kolejowej Wołów- Lubiąż. Odcinek, na którym niegdyś znajdowały się tory pomiędzy Wołowem a Lubiążem już został przekazany. Natomiast nieruchomości po infrastrukturze kolejowej w samym Lubiążu są w trakcie podziału geodezyjnego. Składają się na nie: miejsce po torowisku, brukowana szosa między ulicą Kolejową a 1-go Maja, budynek dawnej stacji kolejowej oraz odcinek drogi wojewódzkiej nr 338, od dawnej stacji do mostu na Odrze. W związku z przejęciem dawnej linii kolejowej gmina planuje pozyskać w nowym okresie programowania środki na wykonanie szlaku rowerowego z Wołowa do Lubiąża.
Decyzja o wybudowaniu linii kolejowej z Wołowa do Malczyc przez Lubiąż zapadła w 1912 roku. Miała ona stanowić część zachodniej obwodnicy Wrocławia oraz umożliwić transport buraków cukrowych do cukrowni w Malczycach. Budowę rozpoczęto na przełomie 1913/14 roku od najtrudniejszego obiektu inżynieryjnego jakim był trójprzęsłowy, 182 metrowy most kolejowo-drogowy przez Odrę. Wybuch I wojny światowej spowolnił prace budowlane dlatego też pierwszy 11,8 km odcinek między Wołowem a Ratajami uruchomiono 1 maja 1916 r. Dokończenie kolejnego 3 km odcinka Rataje-Lubiąż zajęło kolejne 8 miesięcy. Powojenny kryzys gospodarczy sprawił, że brakujący 8,8 km odcinek Lubiąż-Malczyce oddano dopiero 1 maja 1923 roku i to za cenę nie ukończenia wszystkich prac budowlanych, mianowicie stacji w Kawicach. Przed wojną kursowały cztery pary pociągów na dobę a 24 km odcinek pokonywały w 50 minut. Między dworcami w Wołowie i Malczycach znajdowało się pięć stacji kolejowych: w Mojęcicach, Krzydlinie Małej, Ratajach, Lubiążu i Kawicach.
Po II wojnie, ze względu na zniszczony most na Odrze, w 1950 roku wznowiono tylko ruch na odcinku Wołów-Lubiąż. Jednak już w roku 1961 zawieszono połączenia osobowe a ostatnie składy towarowe zniknęły w 1968 roku. Linię formalnie zlikwidowano w grudniu 1970 r. Przed likwidacją była ona oznaczona nr 311. W rozkładzie jazdy z 1954 roku widnieją trzy pociągi z Lubiąża do Ścinawy przez Wołów o: 5:24, 16:43 i 18:44. Przyjazdy do Lubiąża o: 5:02, 16:28 i 18:10. (na podstawie artykułu M. Jarczyńskiego i S. Fedorowicza, Świat Kolei Nr 7/2002 s. 24-25 oraz rozkładu jazdy PKP 1954/55 tabela nr 268).
Fragment dawnej linii kolejowej w okolicach Lubiąża
Wyszukaj
Kalendarz
3818814